به گزارش ایبِنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسین نعمتی مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به اینکه اخیرا مجلس با همکاری وزارت کار و مجموعه دولت تصمیم گرفت شغل نامه رسان را جزو مشاغل سخت و زیان آور اعلام کند، اظهارداشت: با وجود اینکه اجرای این تصمیم ممکن است برای شرکت هزینه های هنگفتی به همراه داشته باشد اما ما با جدیت پیگیر این موضوع هستیم.
وی با تاکید بر اینکه تصویب قانون سختی کار نامه رسانی یکی از مجموعه اقداماتی است که در جهت توجه ویژه به شغل نامه رسانی محسوب می شود، افزود: ما اعتقاد داریم به دلیل ارتباط مستقیم موزعین با مشتریان، با انگیزه ترین نیروها باید در این بخش به کار گرفته شوند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه سازمان پویا باید به دانش و تجربه کارکنانش بهاء دهد، اظهار کرد: به همین منظور حوزه معاونت فنی و بازرگانی شرکت، برنامه تدوین شناسنامه عملکردی موزعین را در دستور کار دارد که بخشی از اهداف آن، ایجاد نظامی برای ارتقا قشر زحمتکش موزعین خواهد بود.
رییس هیات مدیره شرکت ملی پست درباره عدم اجرایی شدن بازگشت نیروهای موزع خارج از توزیع به نامه رسانی توسط مدیران استانی تصریح کرد: در برخی استان ها و مناطق پستی، تعداد محدودی از همکارانی که با مجوز نامه رسانی جذب شبکه شده اند در بخش های دیگری به کار مشغولند. این موضوع خلاف مقررات است و برنامه ریزی صورت گرفته برای بهبود عملکرد توزیع را مختل می کند. طبعا دفتر مدیریت عملکرد این موضوع را با جدیت پیگیری و برخورد خواهد کرد.
نعمتی در مورد بازنشستگی تعداد زیادی از موزعین و جذب نیروی جایگزین خاطر نشان کرد: جذب نیرو در بخش توزیع با توجه به الزامات کار و تغییرات شرایط بازار، نیازمند بررسی و بازنگری است و طبعا وابسته به پیش بینی حجم ترافیک مرسولات و استاندارهای مربوطه است. همانگونه که گفته شد افزایش کیفیت در فرایند توزیع برای ما بسیار حائز اهمیت است و در همین راستا در صورت نیاز، جذب نیروی موزع با روش های کاربردی اقدام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به پیش بینی استانداردسازی فرآیند توزیع به عنوان یکی از گام های اصلی «طرح بهبود فرآیند توزیع»، افزود: مقرر شده در راستای تحقق این امر، کمیته ای تحت عنوان کمیته استانداردسازی با حضور نماینده تمامی واحدهای ستادی و اجرایی مرتبط تشکیل و در خصوص استانداردسازی همه جانبه فرآیند توزیع، برنامه ریزی و اقدامات لازم به عمل آید تا بر اساس خروجی این کمیته، در آینده امکان اصلاح گشت های توزیع فراهم شده و پرداختی موزعین محترم بر مبنای استاندارد سرویس های مختلف تعیین و بر این اساس محاسبه شود.
وی افزود: همچنین موضوع رتبه بندی موزعین بر اساس عملکرد آنها که پیش تر اشاره شد نیز از جمله برنامه های مد نظر است که هدف از آن ایجاد ارتباط منطقی بین میزان عملکرد و کارایی موزعین و پرداختی های غیر مستمر به آنان خواهد بود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تفاوت نحوه کار موزعین در سال های اخیر گفت: یکی از معضلاتی که همواره بر کیفیت توزیع تاثیرگذار بوده، نحوه رفتار با مرسولات خاص و انبوه، منجمله مرسولات سرویس های قراردادی است که فعالیت هایی نظیر اخذ صورت تصویر مدارک هویتی، برگشت پاکت دوم، فعال سازی سیم کارت و موارد مشابه از این قبیل است.
رییس هیات مدیره شرکت ملی پست تعمیم چهارچوب های استاندارد و تاکید ویژه بر رعایت آن در هنگام عقد قراردادهای فروش محصول را یکی از راه هایی دانست که باید صورت گیرد و ادامه داد: همچنین تجهیز موزعین به ابزارهای کارآمد و باکس های ویژه حمل مرسولات، راهکار دیگری است که در دست اقدام است.
وی یکی دیگر از اقدامات در دست انجام را پیگیری هوشمندسازی فرآیند توزیع مرسولات قراردادی، عنوان کرد و افزود: این هوشمندسازی به صورتی باید انجام شود که فهرست مستندات، مدارک مورد نیاز و گردش کار توزیع مرسوله در قالب پیام برای هر مرسوله در تلفن همراه موزع قابل مشاهده باشد.
نعمتی همچنین در راستای ایجاد انگیزه و رعایت عدالت پرداخت سبد رفاهی به کارکنان شرکت پست نیز گفت : در این زمینه بیش از سه سال است که بر اساس سیستم سنجش عملکرد اقدام شده و در واحدهای اجرایی به میزان کارکرد فرد سبد رفاهی پرداخت می شود، به این معنی که هر چقدر تعداد توزیع مرسوله فرد بیشتر باشد دریافت مبلغ سبد رفاهی وی نیز بیشتر می شود.
وی در زمینه انتصاب و جایگزینی نیروی های انسانی در سطوح مدیریتی و اجرایی، با اشاره به اینکه ملاک انتخاب افراد کارایی، دانش فنی و تجربیات مثبت در زمینه مشاغل مورد تصدی است، تصریح کرد: لازم است تمام مدیران اصل شایسته سالاری را در انتخاب مسوولین و روسای اجرایی مد نظر قرار دهند تا زمینه و بستر لازم جهت بهره گیری از دانش و خدمات افراد توانمند در تمام زمینه ها فراهم شود.